Comuna Mitoc judetul Botosani

Bine ati venit pe pagina informativa a comunei Mitoc, judetul Botosani

E-mail: mitoc_botosani@yahoo.com

ID mess: mitoc_botosani


YouTube: http://www.youtube.com/user/mitocbotosani?feature=mhum


Mai multe fotografii in curand si informatii!

( NU UITATI!) va asteptam cu propuneri, materiale la imbunatatirea site-ului cu un mesaj la adresa noastra de e-mail. Multumim!



marți, 8 iunie 2010

Portret / Ilie Pascal, veteranul cu muzica în sânge


Scrie, dansează şi cântă foarte bine la vioară. Acestea sunt doar câteva dintre calităţile veteranului de război, care şi-a scos luna aceasta a 16-a carte. Are 87 de ani şi o energie de invidiat. Colonelul în rezervă Ilie Pascal poate spune că şi-a trăit viaţa aşa cum a vrut. A excelat în mai multe domenii şi i-a molipsit cu pofta lui de viaţă pe toţi cei care au ajuns să-l cunoască. S-a născut în comuna Mitoc şi e cât se poate de mândru de originile lui. În 1944 a obţinut diploma pentru învăţător şi tot în acelaşi an am început şcoala militară.

„Am făcut şcoala militară de ofiţeri, infanterie, numărul 6, din Ineu, judeţul Arad. În acea perioadă am participat pe frontul de Vest la eliberarea Ardealului de sub ocupaţia hortistă. După terminarea şcolii militare am fost concentrat la Academia Militară pentru perfecţionare ca ofiţer superior“, povesteşte Ilie Pascal, care se mândreşte cu două decoraţii: cea pentru eliberare de sub jugul fascist şi crucea comemorativă a celui de-Al doilea Război Mondial. Până în 1999 a fost preşedinte al Asociaţiei Veteranilor de Război din Mitoc, iar un an mai târziu a fost ales preşedinte al subfilialei Asociaţiei Naţionale a Veteranilor de Război pe municipiul Botoşani.


De la armată, la muzică şi dansuri


Timp de aproape 40 de ani, veteranul de război Ilie Pascal a fost învăţător, profesor de muzică şi director la Şcoala din Mitoc. A fost şi director al căminului cultural din localitate. De muzică nu s-a desparţit nici acum. Ilie Pascal a înfiinţat ansamblul ostăşesc de cântece şi dansuri „Ştefan cel Mare şi Sfânt“ la Casa Armatei, cu care ţine spectacole la diferite ocazii. În ceea ce priveşte activitatea din învăţământ, aceasta nu a trecut neremarcată. Colonelul a primit difertite distincţii în acest sens. Cel mai mult a contat, spune el, faptul că a reuşit să scoată de pe băncile şcolii „oameni cu carte“, respectiv profesori universitari, campioni la lupte şi nu numai.


„Mândria mea sunt foştii mei elevi, printre care se numără profesorii universitari Ioan Caproşu şi Mihai Delibaş, ambii la Universitatea «Alexandru Ioan Cuza» din Iaşi“, spune colonelul în rezervă.


16 cărţi lansate şi încă una pe drum


Căsătorit de două ori, soarta l-a lasat să se apropie de vârsta de 90 de ani, singur. Are trei copii şi nu duce lipsă nici de nepoţi. Singurătatea şi-o omoară corespondând cu prietenii, scriind pe la ziare şi reviste, iar din când în când mai scoate şi câte-o carte. Luna aceasta şi-a lansat cea de-a 16-a carte, intitulată „Pilot pe nava vieţii - Romanul vieţii mele“.


Lansarea nu a dus lipsă de cântec şi dans, protagonistul spectacolului fiind chiar autorul, care mânuieşte vioara cu o măiestrie rar întâlnită la vârsta sa. Prima sa carte a ieşit de sub tipar în urmă cu nouă ani, dar cea mai importantă lucrare este o monografie folclorică.


„Din cele 16 cărţi scrise, cele mai importante sunt: monografiile istorice şi folclorice ale zonei Mitoc. «Monografia folclorică» are patru volume, însumând 1.200 de pagini. Odată cu publicarea acestei monografii folclorice, am fost primit ca membru activ al Uniunii de Creaţie a Muzicienilor din România“, spune Ilie Pascal.


______________-

profil
născut. 3 decembrie 1922, Mitoc, judeţul Botoşani.
studii. Şcoala normală „Alexandru Vlahuţă“ din Şendriceni şi Şcoala Militară de Ofiţeri din Ineu.
familie. Are trei copii.


întrebări şi răspunsuri
Care este secretul longevităţii şi a energiei de care daţi dovadă?
Am dus o viaţă cumpătată, nu am pierdut nopţile şi nu am fumat niciodată. Mi-am îngrijit sănătatea în fiecare zi. De mâncat, am mâncat cu regularitate de trei ori pe zi, consistent. Am evitat locurile poluate şi am mers periodic în staţiuni de odihnă şi tratament. Secretul este totuşi că tot ce am făcut mi-a plăcut.
Aveţi vreun regret?
Nu am niciun regret. Ce am vrut am făcut. Am fost dascăl toată viaţa, am fost om de cultură toată viaţa. Mi-a plăcut să scriu la ziare şi reviste. Mă consider un om împlinit.

ce-i place

„Folclorul românesc. Mi-a plăcut să fiu educator al tinerei generaţii. După ce am ieşit la pensie, mi-a plăcut şi-mi place să scriu despre gândurile mele din trecut şi din prezent, despre viaţa mea, despre folclor şi oameni. Printre artiştii mei preferaţi se numără Maria Lătăreţu şi Gheorghe Hazgan“, spune Ilie Pascal.

ce nu-i place
„Pe lumea asta, cel mai tare am urât beţia şi oamenii beţivi. Nu-mi plac nici fumătorii. Tutunul l-am urât toată viaţa. Astea sunt lucrurile care nu-mi plac deloc“, precizează colonelul.

articol din adevarul.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Va multumim pentru comentariu!